کد مطلب:189021 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:145

فرهنگ آفرینان
افراد فرهیخته هماره تأثیرگذار در فرهنگ و تمدن جامعه می باشند. عالمان و شاعران متعهد از پایه گذاران فرهنگی هر جامعه اند. دانشمندان متعهد با هنر خویش باورها را بارور و فرهنگ ها را شكوفا و پویا می سازند. جامعه را از اندیشه و بالندگی و پایندگی بهره ور می سازند. فرهنگ آفرینان، جامعه را از ایستایی و خمودی و كژراهگی رهایی می دهند.

شاعران متعهد در هر زمان وجود دارند، كه با شعرهای پربار و غنی و گویا و رسا و دل نشین خود، فرهنگ ها را متحول می سازند. نمونه هایی از این فرزانگان را در زمان عترت می توان مشاهده كرد. مانند حسان، فرزدق، دعبل، و در زمان باقر العلوم علیه السلام مانند كمیت اسدی و حمیری كه از موقعیت بسیار والایی بهره مند می باشند. چه بسا چند بیت شعر آنان به لحاظ زیبایی و محتوای غنی و صحیح كه دارد، زبان به زبان در میان مردم گردش می نماید و نقش آفرینی می كند.

اشعار حسان در شأن غدیرخم، فرهنگ غدیر را شكوفا ساخته و زینت بخش صفحات كتاب ها شده است. قصیده بلند فرزدق، در شأن اهل بیت (ع) و سیدالساجدین علیه السلام در كتاب های محققین درج شده است، زبان به زبان در گردش می باشد. اینك امثال حمیری ها و كمیت اسدی ها كه در مناقب عترت و نیز در رثای حسین علیه السلام هزاران قصیده ی غنی و زیبا می سرودند، فرهنگ دین و فضائل عترت را شكوفا می ساختند؛ نگرها را به سمت خورشید فروزان عترت، متوجه می ساختند.



[ صفحه 253]